
   

Ethnic 
Tensions in 
Central and 
Eastern 
Europe 
 
      

January 2022 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          1 

Introduction 
 

The purpose of this research project was to study incidents that led to heightened tensions based 

on ethnic grounds in the Central and Eastern European region. The content of this report is based 

on exploratory investigations done under strict time and budget constraints and are not conclusive 

or able to attribute hostile state influence to these events. However, this research attempts to begin 

to understand the kinds of patterns and methods used by actors seeking to inflame tensions in the 

region as well as to identify possible motives and inform suitable responses. It presents a series of 

case studies that map and analyse instances of exploitation of ethnic tensions for political gain that 

were, at the very least, publicly engaged with by hostile state influence actors. The case studies are 

followed by a series of recommendations for both further research and responses in activity and 

policy.  

 

Executive summary 
 

This exploratory research illustrates a strategy of opportunistic, exploitative events, with often 

vague or inconclusive attribution, and alignment of media activity across not just coordinated 

networks but multiple stakeholders. Hostile states appear to both instigate escalation in a 

simmering ethnic tensions issue and exploit of vulnerabilities that arise thanks to activity in which 

they had no hand.  

There are three state actors involved in Zakarpattia Oblast, Ukraine, an area frequently at 

the centre of ethnic tension and prominent in this research: Ukraine, Hungary, and Russia. Hungary 

and Russia are often deliberately stoking tensions and exercising malign influence, and therefore at 

a state level it is Ukraine that must drive progress on the issue.   

The response from various branches of government to these incidents are often extreme, 

uncoordinated, inflammatory, undermined by comments from fringe politicians, and fall into traps 

left by hostile actors. A more coordinated, proportionate and considered approach may help to ease 

escalation in the aftermath of these incidents and should be coupled with programming that 

strengthens community resilience. This approach will necessitate working with the government but 

also civil society, particularly the media, in order to build resilience through responsible reporting 

practices on sensitive topics and an understanding of Kremlin-backed narratives as they develop 

and spread.  

This approach is applicable beyond the Hungarian minority in Ukraine and Zakarpattia and 

should ideally be implemented with all minority ethnic groups and neighbouring states, particularly 

Romania and Poland as highlighted by case studies and additional research in this report.  

It is important to note that, as demonstrated by the Institute for Central European Strategy 

(ICES) polling, there is minimal concern over the idea of annexation (akin to Crimea) and ethnic 

tension for locals in Zakarpattia. In Ukraine, these issues are primarily the concern of those outside 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          2 

the region in question, highlighting that these sentiments are not closely tied to on-the-ground 

realities.  

 

These findings demonstrate that further research is necessary in order to build a complete picture 

of the tactics and strategy employed by hostile states in exploiting ethnic tensions in Central and 

Eastern Europe; these initial insights highlight several opportunities: 

A detailed evaluation of baseline sentiments toward several ethnic minorities in Ukraine will 

present an aggregated picture of this vulnerability across several ethnic groups that can be exploited 

in the same way (portraying Ukraine as a confrontational neighbour that does not respect minorities 

from those countries on its territory); the issue then becomes a wider security challenge, which, 

particularly considering the recent escalation in tensions around the Donbas, demands the attention 

of the Ukrainian Government and potentially NATO allies; while Budapest attempting to annex 

Zakarpattia is extremely unlikely, increased domestic fear of federalisation is a genuine reality, so 

engaging with these issues now in a preventative capacity safeguards against future crises.  

This point could be further reinforced by a comparative analysis of ethnic tension-related 

disinformation used in the build-up to the 2014 annexation of Crimea and occupation of the Donbas 

and examples seen in other parts of the country. This would provide a framework for identifying 

potential warning signs of escalation.  

Given the role of far-right paramilitary organisations in the Kremlin’s influence strategy 

across Central and Eastern Europe, it may also be useful to consider these connections and 

collaborative entities such as training camps in the context of ethnic tensions, particularly in Hungary 

where the government has previously knowingly allowed this activity to occur unimpeded, as these 

relationships pose a more immediate threat to Ukraine’s national security.  

There are a range of other soft strategic policy initiatives that can also be considered, such 

as increased investment in areas with significant minority populations, direct support to minority 

initiatives and infrastructure, and researching and addressing minority grievances. 

Cooperation between Ukrainian civil society and media and those of its neighbours with 

minority populations in Ukraine should also be improved, including joint reporting, information 

sharing and cooperation between regional authorities; however, this should not replace attempts to 

engage with the issue at a policymaker level as a national security concern.  

 

 

Case studies: 
 
Amplification of inflammatory statements by local Ukrainian politicians 
 

A major local politician made inflammatory comments about the Hungarian minority in Ternopil 

Oblast, Ukraine, resulting in co-ordinated blowback from Budapest-supported Hungarian cultural 

and media networks and Kremlin-linked media in Ukraine, as well as pro-government media in 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          3 

Hungary, that portrayed the comments are reflective of endemic anti-Hungarian sentiment in 

Ukraine. 

  

• Mykhailo Holovko, leader of the Ternopil Oblast Council in Ukraine, made anti-Hungarian 

remarks during a live appearance on Ukraina 24's "This Morning" show, broadcast on 28 

September 2021.1 2 

o Reflecting on the then-recent gas dispute3 between Ukraine and Hungary (the 

Hungarian Government has recently signed a fifteen-year-long gas purchase 

contract with Russia's Gazprom bypassing Ukraine), Holovko called for more 

"pressure" [naikhaty] on Hungarians living in Ukraine to force Budapest to 

reconsider the deal.  

o Holovko is a member of the Ukrainian Svoboda Party and a former Ukrainian Rada 

deputy.4 

• In response, President of the Hungarian Cultural Association of Zakarpattia (KMKSZ) Vasyl 

Brenzovych (Laszlo Brenzovics in Hungarian) asked the Ukrainian Prosecutor General to 

"treat this letter as a report of a criminal offence" and initiate a full investigation into 

Holovko’s statements. 

o Brenzovych is a former Ukrainian Rada deputy from the Petro Poroshenko Bloc 

(now known as the European Solidarity Party). During his tenure, he was the 

chairperson of the Rada subcommittee on inter-ethnic relations and deputy 

chairperson of the group for inter-parliamentary relations with Hungary.5 

• The incident was widely reported in the Hungarian pro-Government media as an incitement 

of hatred against the Hungarian diaspora living in Ukraine and was picked up by the network 

of organisations and media outlets supported by the Hungarian Government’s Bethlen Gabor 

Fund and State Secretariat for National Policy in the Zakarpattia Oblast.6 7 8 

o The most widely cited Hungarian-language article on the incident was published by 

the news portal karpat.in.ua9 on the same day. Karpat.in.ua is affiliated with or a 

sub-domain of the Carpathian Lens (Karpatskyi Obiektiv) website10, which is an 

official partner of the Hungarian minority's news portal called Karpatalja and the 

KMKSZ – both supported by the Hungarian Government's Prime Minister's Office - 

State Secretariat for National Policy (Miniszterelnokseg - Nemzetpolitikai 

 
1 https://www.unian.ua/politics/golova-ternopilskoji-oblradi-proponuye-najihati-na-ugorciv-v-ukrajini-cherez-
diji-budapeshta-video-novini-ukrajina-11562229.html 
2 https://www.youtube.com/watch?v=9U2PqRlNkqM 
3 https://www.euronews.com/2021/09/28/ukraine-anger-as-hungary-signs-gas-supply-deal-with-russia-s-
gazprom 
4 https://itd.rada.gov.ua/mps/info/expage/15813/9 
5 https://itd.rada.gov.ua/mps/info/expage/17998/9 
6 https://index.hu/kulfold/2021/09/29/karpatalja-mihajlo-holovko-ukrajna-gaz-mihajlo-holovko/ 
7 https://www.delmagyar.hu/orszag-vilag/2021/09/nyiltan-uszit-a-karpataljai-magyarok-ellen-a-ternopili-
megyei-tanacs-elnoke 
8 https://gondola.hu/hirek/279027-Karpataljai_magyarok_elleni_uszito_kijelentesek.html 
9 http://politic.karpat.in.ua/?p=30831&lang=hu 
10 http://politika.ko.net.ua/?p=12770 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          4 

Allamtitkarsag) and/or the Bethlen Gabor Fund, the main vehicle used by the 

Hungarian Government to finance Hungarian diaspora communities and 

organisations abroad. 

§ Upon reading Brenzovych's 2019 property declaration, it can be seen that 

Carpathian Lens is a legal entity owned by Brenzovych (at least at that 

time).11 

§ Brenzovych is linked to a total of six legal entities according to the 

declaration. 

§ Brenzovych is also listed on a Russian Government list of persons under 

Russian sanctions, dated August 2021.12 

o As reported by Atlatszo, the Bethlen Gabor Fund is used by the Hungarian 

Government as an opaque alternative mechanism of funding initiatives for 

Hungarian diaspora communities that favours organisations ideologically aligned 

with the Orban administration. The government provided more than 80 billion HUF 

(250 million EUR) through the Bethlen Gabor Fund in 2018.13  

o The event was reported in at least three Kremlin-backed media outlets, NewsFront 

Hungary14, Orosz Hirek15 and National News16, which used the statement to heighten 

tensions between the two countries by accusing both parties of further aggression. 

o NewsFront quoted the Hungarian pro-Government portal Vadhajtasok17, with which 

is regularly shares content.  

§ The report published by National News is in Russian and it accused the 

Ukrainian authorities of ethnic cleansing and the Hungarian Government of 

a possible military intervention to defend ethnic Hungarians abroad: "Prime 

Minister Viktor Orban has demonstrated that he is ready to deploy special 

forces to protect his citizens in the neighbouring country." 

• At the same time, several anonymous Telegram channels in Ukraine, namely Tsybulya, 

Sheptun, and Merkantilizm, started claiming that Ukrainian nationalists have allegedly 

threatened the Hungarian minority in Zakarpattia via leaflets telling them to "get out of 

Ukraine" and also published the claims that the Hungarian authorities have redeployed forces 

near Ukraine.18 

 
11 https://declarations.com.ua/declaration/nacp_6c49643e-522c-48b8-95dc-94fa89383e0a 
12 http://government.ru/docs/all/136147/ 
13 https://english.atlatszo.hu/2019/02/21/hungarian-government-pours-money-into-football-churches-and-
schools-abroad/ 
14 https://hu.news-front.info/2021/10/07/magyarorszag-megmutatta-kesz-kulonleges-alakulatokat-bevetni-
karpataljan/ 
15 https://oroszhirek.hu/2021/10/08/magyarorszag-kesz-kulonleges-alakulatokat-bevetni-karpataljan/ 
16 https://nation-news.ru/662428-vengriya-prodemonstrirovala-gotovnost-vvesti-specnaz-v-zakarpate 
17 https://www.vadhajtasok.hu/2021/09/29/nyiltan-uszit-a-karpataljai-magyarok-ellen-a-ternopil-megyei-tanacs-
elnoke-a-magyar-orosz-gazszerzodes-kapcsan 
18 https://t.me/sheptoon/15109 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          5 

o These claims were subsequently picked up by Kremlin-backed outlets, such as 

NewsFront19 and AntiFashist.20 

• Also at the same time the Ukrainian Security Service (SBU) announced that it thwarted a 

series of terror attacks to be conducted in Zakarpattia. According to the press statement, 

the perpetrators were planning to conduct arson against a "consulate general of a 

neighbouring country" and to organize a "murder of a public figure." The perpetrator is said 

to be from Luhansk Oblast, recruited by the "special services of the Russian Federation", 

and who at the time of publication was hiding in Russia.21 

o As evidence, the SBU published an anonymized picture showing a passport of the 

suspect. The passport appears to have been issued by the self-proclaimed Luhansk 

People's Republic. 

• This case study demonstrates the vulnerability of the Hungarian-Ukrainian dynamics in 

Zakarpattia Oblast to exploitation to several audiences:  

o Mykhailo Holovko was seeking to heighten tension around the gas dispute among 

the Ukrainian public in order to increase pressure on the Hungarian Government;  

o The network of Hungarian media and cultural organisations in Zakarpattia 

characterised his statements as “hate speech” in order to provoke a heightened 

response from the Hungarian public, media and government on the issue;  

o The Hungarian pro-Government media uses the opportunity to heighten discourse 

on the broader issue of the diaspora in Zakarpattia to the Hungarian public;  

o And the Kremlin-backed media in Hungary uses the incident to villainise Ukraine to 

Hungarian- and Russian-speaking audiences. 

 

• Another example of such a scenario occurred in December 2021, when a number of pro-

Kremlin outlets (ranging from the fringe outlets, such as AntiMaydan and Ukraina.ru to the 

mainstream outlets, such as RIA Novosti) published articles with a practically identical 

headline: "Ukraine promises to smash the Hungarian army with the help of one brigade" [Na 

Ukraine poobeshchali razgromit vengerskuyu armiyu salami odnoy brigady].22 23 

• The report was based on a statement voiced by Ukrainian politician Pavlo Zhebrivskyi, former 

head of the Donetsk Military-Civil administration.24 He voiced this statement amid a heated 

discussion on Ukraine's Channel 4.25 

 
19 https://news-front.info/2021/10/04/na-zakarpate-patrioty-prizyvayut-vygonyat-s-ukrainy-vengrov/ 
20 https://antifashist.com/item/madyarov-na-nozhi-proch-s-ukrainy-zakarpatskim-vengram-posypalis-
ugrozy.html 
21 https://ssu.gov.ua/novyny/sbu-zapobihla-serii-teraktiv-na-zakarpatti-pered-sudom-postane-ahent-spetssluzhb-
rf 
22 
https://antimaydan.info/2021/12/na_ukraine_poobeshali_razgromit_vengerskuu_armiu_silami_odnoj_brigady.ht
ml 
23 https://ria.ru/20211215/vengriya-1763762151.html 
24 https://ukrreporter.com.ua/politic/pravo-nazyvatysya-patriotom-treba-vyboryuvaty-v-boyah-z-rosijskymy-
okupantamy-pavlo-zhebrivskyj.html 
25 https://www.youtube.com/watch?v=xLEtoj_b33k 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          6 

• A Russian portal called Reporter (Topcor.ru) subsequently published a report claiming that 

Ukraine is relocating its 128th Mountain Assault Brigade from eastern Ukraine to Zakarpattia, 

citing an unnamed source claiming that this may be linked to "yet another case of tensions 

in relations between Hungary and Ukraine."26 

o Reporter is a website of a Russian publication called Military Review (Voyennoye 

Obozreniye).27 The publication is based in Izhevsk, Udmurt Republic, Russia.28 

o Reporter was previously mentioned in a press release of the Ukrainian Foreign 

Intelligence Service as a website that published disinformation pertaining to 

Ukraine's contract to supply An-178 aircraft to Peru.29 

• At the same time, Zhebrivskyi's statements have gone virtually unnoticed in the Ukrainian 

media, with the notable exception of pro-Kremlin blogger Anatolii Sharii, demonstrating that 

Zhebrivskyi’s comments are not taken seriously, considered newsworthy or noticed in 

Ukraine and that any controversy is entirely external.30 

• The statements were picked up in some Hungarian-language media, namely KarpatHir31, 

Magyar Hirlap32, and PestiSracok.33 

o It is worth mentioning that KarpatHir is an outlet reportedly based in Zakarpattia 

Oblast, Ukraine. A report published by 444.hu in 2016 described the portal’s then-

links to the Hungarian Jobbik party.34 

o The portal was founded and continues to be operated by the Magyar Sziv - Magyar 

Szo Foundation35, which in 2016 was chaired by then-Jobbik party politician Janos 

Bencsik, who now heads an independent party. However, the portal’s contact page 

as seen in 2021 shows that the portal is receiving direct support from the 

Hungarian Government36, suggesting that the portal has effectively become 

mainstream and that the government took control over it away from people 

affiliated with Jobbik.  

o The three logos seen on the page are that of the Bethlen Gabor Foundation, the 

Hungarian Prime Minister’s Office, and of Nemzeti Egyuttmukodesi Alap (a 

Hungarian Government program37 which states that its aims are to support civil 

society). 

 
26 https://topcor.ru/23149-anneksija-zakarpatja-vsu-srochno-perebrasyvajut-boevye-podrazdelenija-iz-donbassa-
k-granice-s-vengriej.html 
27 https://topwar.ru/about.html 
28 https://www.rusprofile.ru/id/6994681 
29 https://szru.gov.ua/news-media/stop-fake/rosiya-ne-prypynyaie-sprob-pidrizaty-kryla--ukrainskomu-an-178 
30 https://sharij.net/eks-glava-doneczkoj-ovga-prigrozil-raskoloshmatit-vsyu-vengerskuyu-armiyu-silami-odnoj-
ukrainskoj-brigady 
31 https://karpathir.com/2021/12/17/magyarorszagot-fenyegeti-a-donecki-polgari-katonai-kozigazgatas-korabbi-
elnoke/ 
32 https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20211222-provokacio 
33 https://pestisracok.hu/magyarorszagot-is-haboruval-fenyegette-meg-egy-ukran-politikus/ 
34 https://444.hu/2016/04/26/jobbik-kozeli-alapitvany-uzemelteti-a-karpathir-nevu-putyinista-hiroldalt 
35 https://www.ceginformacio.hu/cr9311858790 
36 https://karpathir.com/kapcsolat/ 
37 https://emet.gov.hu/nemzeti-egyuttmukodesi-alap-33/ 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          7 

o KarpatHir has been noted to spread pro-Kremlin messaging in the past, such as 

claims that a "split" is threatening Ukraine38 or that Ukraine is facing bankruptcy39 - 

both are frequent pro-Kremlin narratives. 

• The timing of such claims is especially suspect, as they appear amid yet another buildup of 

Russian troops next to Ukraine. 

 

Serbian connection to Hungary-Ukraine tensions 
 
A far-right and Kremlin media-linked Serbian journalist was the first to share a faked video of a 
Ukrainian far-right group featuring at-the-time undisclosed information about upcoming Ukrainian 
Security Service (SBU) raids on Hungarian organisations in Zakarpattia Oblast and portray the SBU 
as anti-Hungarian. Kremlin-linked media and influential individuals made comments featuring 
comparable narratives immediately following the raids.  
 
 

• On 26 November 2020, a YouTube channel called Vesna Veizovic published a video40 in 

which an anonymised man threatens the Hungarian minority of Ukraine, promising “we will 

come for you” and “we know where your children go to school” in retaliation for alleged 

successionist activity (the original video has since been blocked by YouTube but references 

to the original video can be found in media reports.41 

• Behind the man is a flag bearing the insignia of the far-right Pravyi Sektor; he claims that 

four days later the Ukrainian Security Service (SBU) will raid several Hungarian cultural 

organisations linked to Hungarian separatists. Later, Pravyi Sektor denied involvement42 in 

the video, but the SBU raids did in fact occur.43  

• Vesna Veizovic is a Serbian journalist, editor of vaseljenska.net44 and a contributor to the 

FSB-linked NewsFront Serbia.45 Her coverage for NewsFront includes an interview with 

Miodrag Zarkovic, the director of a pro-Russian documentary filmed in Donestk about the 

ongoing conflict46, and gave an 85-minute interview47 to the conspiratorial neoeurasianist 

YouTube channel Helmcast, which has approximately 107 thousand subscribers and has 

hosted events with notorious Russian far-right figurehead Aleksandr Dugin.48  

• Veizovic’s channel generally uploads Serbian-language videos about Orthodox Christianity-

related topics and audio recordings of writing by twentieth century Russian fascist 

philosophers since its creation in 2015, so this video was somewhat out of step with her 

usual content. 49  

 
38 https://karpathir.com/2020/10/30/a-teljes-szethullas-fenyegeti-ukrajnat/ 
39 https://karpathir.com/2020/06/02/gazdasag-akar-mar-augusztusban-terdre-kenyszerulhet-ukrajna/ 
40 https://www.youtube.com/watch?v=iqIf1kS7Ylc 
41 https://kiszo.net/2020/11/29/fenyegeto-videot-kapott-a-karpataljai-magyarsag/ 
42 https://www.5.ua/polityka/pravyi-sektor-ta-avakov-vidreahuvaly-na-rolyk-z-pohrozamy-ukraintsiam-
uhorskoho-pokhodzhennia-230792.html 
43 https://www.eurointegration.com.ua/articles/2020/12/2/7117184/ 
44 https://vaseljenska.net/teme/vesna-veizovic/ 
45 https://srb.news-front.info/tag/vesna-veizovi/ 
46 https://srb.news-front.info/2017/02/03/intervju-na-liniji-fronta-miodrag-zarkovi-o-situatsiji-u-donbasu/ 
47 https://www.youtube.com/watch?v=mvOKA133PnE&t=1451s 
48 https://www.youtube.com/watch?v=ViA7_mhR8j4 
49 https://www.youtube.com/user/ketrinailuzija/videos 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          8 

• After the raids, there were immediate statements made by high-profile pro-Kremlin public 

figures and channels connected to Viktor Medvedchuk, including the NewsOne media outlet 

and his Opposition Platform For Life political party’s official website.50 These comments 

connected the SBU raids with George Soros conspiracies, claims of Ukraine’s external 

governance by the US, and the SBU’s alleged deliberate targeting of the Hungarian 

minority, along with praise for the Hungarian community, cultural and political leaders in 

Zakarpattia.  

 
 

 

Hungarian naturalisation oath incident: 
 
A video was leaked depicting ethnic Hungarian Ukrainians taking naturalisation oaths for 
Hungarian citizenship, in contravention of Ukraine’s dual citizenship laws. This provoked a severe 
diplomatic fallout between Hungary and Ukraine, which was in turn used in Hungarian 
government- and Kremlin-linked media to whip up fear of dramatic escalation, including by Miklos 
Kevehazy, a supposed Hungarian political expert and talking head on Russian state television with 
no public presence outside of Russia.  

 
• On 19 September 2018, a video went viral in which ethnic Hungarians in Zakarpattia took 

a naturalization oath and received their second, Hungarian citizenship.51 Responding to the 

event52, then Ukrainian Foreign Minister Pavlo Klimkin decided to expel a Hungarian 

consul, Gyorgy Vass based in Berehove53 54, giving way to a reciprocal response from 

Budapest55 and months of bilateral diplomatic spats.  

• Miklos Kevehazy, a never-before-seen “Hungarian political consultant” appeared56 on 60 

Minutes, a prime-time political talk show on Rossiya-1, one of the main Russian state-

controlled television channels, making a number of statements that later became widely 

cited in Ukrainian media.  

o He commented on a possible Hungarian-led UN peacekeeping operation to Western 

Ukraine or a direct military invasion from Hungary. He also stated that if the 

bilateral situation escalated, Hungary might just close the gas tap to Ukraine so 

that people would freeze.57 

§ Exaggerations of gas shortages in Ukraine are a well-known and well-used 

Russian narrative used against Ukraine since the 2014 revolution.58 59 

 
50https://zagittya.com.ua/news/zajavlenija/vlast_vengrii_projavila_muzhestvo_vystupiv_protiv_vneshnego_upra
vlenija_so_storony_ssha_i_sorosa.html 
51 https://www.youtube.com/watch?v=J_k-KjJ6Mu4&ab_channel=Konstantin 
52 https://www.pravda.com.ua/rus/news/2018/09/21/7192781/ 
53 https://www.facebook.com/pavloklimkin.ua/videos/1086403591528834/ 
54 https://kmksz.com.ua/2018/10/05/kiderult-a-kiutasitott-beregszaszi-magyar-konzul-neve/ 
55 https://www.reuters.com/article/us-ukraine-hungary-idUSKCN1ME0V0 
56 https://www.youtube.com/watch?v=gXgaAcmksqk 
57 https://rueconomics.ru/353264-prosto-perekroem-gaz-a-u-vas-uzhe-kholodno-ekspert-iz-vengrii-prigrozil-
ukraine-zamerzaniem-i-pokhodom-do-lvova-pod-flagom-nato 
58 https://regnum.ru/news/economy/2183408.html 
59 https://russian.rt.com/business/news/928413-ukraina-gorod-gaz-severnyi-potok-2 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          9 

o These allegations were further amplified by the pro-Kremlin media, with reports 

from Regnum60, and Nation News.61 

o The allegations were also picked up by Ukrainian media outlets, such as Zik62, 

Obozrevatel63, Glavred64, and others. However, the observed examples have 

referred to Kevehazi as a "Hungarian propagandist." 

o Kevehazy himself has links to other Kremlin-backed projects:  

§ He has been photographed at a meeting between the pro-Kremlin party 

Rodina and Hungarian Jobbik MPs at the State Duma in 201465; in 2017, 

he appeared on the Russian state channel NTV claiming that the Ukrainian 

government deliberately targets and harasses Hungarian cultural 

organisations receiving grants from Budapest.66  

o He is also a regular guest on NewsFront67 and RIA FAN68 and is very much active 

on the Russian-language space as of December 2021.  

o Kevehazy’s comments did not reach the Hungarian media (it was not reported by 

NewsFront Hungary) and, given its minor reach beyond pro-Kremlin outlets and 

several Ukrainian ones, it seems that the primary audience for his comments was 

intended to be the that of Russian state media. 

o In terms of Kevezahy's Hungarian footprint, there appears to be little evidence of 

his activities in Hungary or how he ended up commenting on Ukrainian and 

Hungarian affairs in pro-Kremlin media. There is no record of him being active in 

politics or political consultancy in Hungary. 

• The strong emphasis placed on Kevehazy’s Hungarian origins, and his narratives on the 

Hungarian minority’s purported plans of autonomy, and Hungary’s alleged schemes to 

annex Zakarpattia, constitute a potential threat to the Hungarian minority itself, and these 

have the potential to turn Ukrainian public opinion against local Hungarians and provoke 

Ukrainian extremist groups into committing physical violence against minorities. The 

ultimate aim of the narrative, however, is to push the Ukrainian public against not just 

ethnic Hungarians in the country, but also the Euro-Atlantic community as a whole.  

 
60 https://regnum.ru/news/2494065.html 
61 https://nation-news.ru/401613-esli-budet-sovsem-tugo-otklyuchim-gaz-ekspert-iz-budapeshta-rasskazal-ob-
otvete-na-vypady-kieva 
62 https://zikua.news/news/2018/10/06/ugorskyy_propagandyst_prygrozyv_ukraini_na_rostv_1421249 
63 https://news.obozrevatel.com/abroad/dojdem-do-lvova-propagandist-vengrii-prigrozil-ukraine-na-rostv.htm 
64 https://glavred.info/world/10016273-vengerskiy-propagandist-prigrozil-ukraine-armiya-vengrii-mozhet-doyti-
do-lvova.html 
65 https://rodina.ru/novosti/ZHuravlyov-Amerika-vtyagivaet-ne-tolko-Rossiyu-no-i-vsyu-Evropu-v-bolshuyu-
vojnu?fbclid=IwAR3RQ4nBnutL1CRMMsMlE8unQmtO70jzebGIcip8CHA-usjFrY3d4Ghffn0 
66 https://www.ntv.ru/novosti/1941303/ 
67 https://news-
front.info/?s=%D0%9C%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%BE%D1%88+%D0%9A%D0%B5%D0%B2%D0
%B5%D1%85%D0%B0%D0%B7%D0%B8 
68 
https://riafan.ru/search?q=%D0%9C%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%BE%D1%88+%D0%9A%D0%B5%
D0%B2%D0%B5%D1%85%D0%B0%D0%B7%D0%B8 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          10 

• Potentially of additional interest is the YouTube account that first shared the viral 

naturalisation video in question – "Konstantin".69  

o It has posted only three videos across its four active years: a short clip of 

Aleksandr Zakharchenko in 2017 (322 views), the passport video (271k views) in 

2018, and a video detailing the “Story of Russian Agent Stanislav Krasnov” in 2021 

(1,220 views).  

o The videos of Zakhachenko and Krasnov present an anti-Russian stance in the 

context of the Donbas war. The Hungarian passport video may further the idea of 

this account wanting to promote a Ukrainian nationalist agenda, but the small 

number of videos spread out over so long stands out as in need of further 

investigation where possible. Whether the source is a pro-Kremlin or Ukrainian 

nationalist agitator, it is clearly seeking to heighten perceptions of Hungarians 

undermining of Ukrainian stability and unity, to inflame tensions between the 

communities and to provoke a high level spat between governments.  

• This is again a possible example either of Kremlin-linked instigation of an escalation in a 

simmering ethnic tensions issue, or of Kremlin exploitation of vulnerabilities thanks to 

activity in which it had no hand. The answer to this is likely found in the true intentions of 

the initial poster of the video in questions, something into which we may never have 

insight, but at face value would suggest the latter option.  

• Either way, the identification of Miklos Kevehazy as a so-called Ukraine expert on Russian 

state media is reason additional research in order to identify the extent of his deployment 

and any connections he has to networks in Hungary or Ukraine.  

 

 

Orthodox Easter 2021 
 

Anti-Hungarian banners, written in broken Ukrainian and reported by the SBU to have been 

installed by Kremlin-paid individuals from Luhansk, appeared in Berehove, Zakarpattia Oblast, 

Ukraine, on Orthodox Easter, 2021. Several similar anonymous attempts to incite anti-Hungarian 

hatred, or create a fear of it, had been recorded in the preceding months.  

 

• On 2 May 2021, Orthodox Easter Sunday, anti-Hungarian banners appeared in Berehove, 

Ukraine. According to the poster, Hungarians were given one week to "leave Ukrainian 

land", otherwise they would be "poisoned like rats".70  

• According to the Ukrainian Security Service, three people, two of them from Luhansk, were 

sent to several locations in the Zakarpattia Oblast city on orders from Russia-linked actors 

and paid a sum equivalent to $500.71  

 
69 https://www.youtube.com/channel/UCi8K4yprnSvpQqKZkyXP7Ew 
70 
http://podiji.karpat.in.ua/?p=46326&fbclid=IwAR3QlMJJFKeQzqWLTlm3C9VTgYsfxo95ME6_hU3FDiV58
MDlVVM_8MjGCqA&lang=hu 
71 https://ssu.gov.ua/novyny/sbu-vykryla-zlochyntsiv-yaki-poshyriuvaly-antyuhorski-lystivky-na-zakarpatti 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          11 

o During the investigation, the Ukrainian authorities also seized several Russian 

symbols and "other material evidence of illegal activity", but provided no 

clarification or further evidence for the claim of Kremlin influence behind the 

activity.  

o Pro-government Hungarian media picked up on the events, with reporting in Pesti 

Sracok72, Madiner73, and Origo74, as well as some government-supported 

Hungarian media in Zakarpattia.  

o Independent Hungarian media, such as Telex75, Nepszava76, and 24.hu77 also 

reported on the event. 

• On several occasions in the past, Hungarians in Zakarpattia and their organisations, as 

well as Hungarian diplomatic missions in the region, have received threatening messages.  

• Other examples of anti-Hungarian graffiti have previously appeared, for example, in 

Pyiterfolvo in December 202078 and in Siurte in February 202179 (both towns in 

Zakarpattia).  

o The incidents happened after the Ukrainian Security Service had opened criminal 

proceedings on charges of treason and other charges against local representatives 

of the Zakarpattian settlement of Siurte for singing the Hungarian national anthem 

at the inaugural session of the local council.80 The criminal proceedings started 

another diplomatic back and forth between Hungary and Ukraine. 

• On 20 August 2020, a Hungarian national holiday, several Hungarian organisations 

received a threatening letter saying: “We will start sabotaging and launching attacks on 

your towns, villages and schools until the ideology of creating a Hungarian district is 

abolished.” 81 82 

o The threats appear to have been aimed at intimidating and antagonizing the 

Hungarian minority in Zakarpattia before the Ukrainian local elections in late 

October of that year. Recipients of the letter included cultural, political, religious, 

and charitable organisations supported by the Bethlen Gabor Fund, the Consulate 

General of Hungary in Berehove and Uzhhorod and the Municipal Council of 

Vynohradiv, a town in Zakarpattia with a significant history as a majority 

Hungarian town with a still substantial Hungarian minority today.  

 
72 https://pestisracok.hu/magyarellenes-plakatok-jelentek-meg-beregszaszon/ 
73 https://mandiner.hu/cikk/20210503_kulfold_beregszasz_magyarellenesseg_plakat 
74 https://www.origo.hu/nagyvilag/20210503-magyarellenes-falragaszok-jelentek-meg-a-karpataljai-
beregszaszon.html 
75 https://telex.hu/kulfold/2021/05/03/beregszasz-magyarellenes-falragasz-ortodox-husvet 
76 https://nepszava.hu/3119179_megmergezik-a-magyarokat-akar-a-patkanyokat-orosz-megbizo-fenyegetett-
karpataljan 
77 https://24.hu/kulfold/2021/05/09/orosz-megrendeles-ukrajna-provokacio-beregszasz-magyarok/ 
78 https://karpatalja.ma/karpatalja/kozelet/eljovunk-ertetek-magyarellenes-graffiti-peterfalvan/ 
79 https://karpatalja.ma/karpatalja/kozelet/provokaciora-imaval-valaszoltak-szurteben/ 
80 https://ukranews.com/ua/news/744285-gimn-ugorshhyny-na-zakarpatti-sbu-vidkrylo-spravu-pro-derzhzradu 
81 https://karpatalja.ma/karpatalja/kozelet/fenyegeto-uzenet-a-nemzeti-unnepen/ 
82 https://karpatalja.ma/karpatalja/kozelet/el-ukrajnabol-magyar-kutyak-ujabb-fenyegetest-kapott-a-karpataljai-
magyarsag/ 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          12 

• In late January 2021, several Hungarian organisations, official bodies, and the Hungarian 

Embassy in Kyiv received letters signed by "Ukrainian patriots", in which unknown persons 

wrote that "if your Foreign Minister Peter Szijjarto goes to Ukraine, we will act. (...) If your 

minister comes to Ukraine, get ready for a great bloodshed, Hungarian blood will be 

shed."83 84 

• There have clearly been one or several campaigns targeting Hungarian organisations in 

Ukraine of various kinds with graffiti, banners, and letters. Further investigation is needed 

to establish whether these campaigns are connected or just similar. While the Ukrainian 

Security Service has stated to have evidence that the perpetrators of the 2 May 2021 

incident were paid by Russian actors, it has not yet publicised the evidence. Once again, 

this activity successfully provoked reactions from the Ukrainian Government and 

Hungarian media that escalated discourse around the issue.  

 

 
Uz Valley cemetery in Romania 
 

A cemetery in Romania that is home to soldiers of multiple nationalities spanning across the two 

world wars has been the centre of alleged disputes between the Romanian majority and Hungarian 

minority. Accusations of desecration against the Hungarians were co-opted by local far-right and 

ultranationalist groups, resulting in rallies in support of Romania’s territorial integrity, allegedly 

under threat, the organisers of which appeared to collaborate with Sputnik’s coverage of the final 

protest.  

 

• The Uz Valley International Fallen Heroes cemetery, which is a final resting place of 

soldiers of multiple nationalities spanning across the two world wars has become a focal 

point in an episode of ethnic tensions between Hungarians and Romanians in 2018 and 

2019. 

• The cemetery is located on the border between the Hungarian minority-dominated 

Harghita County and the Romanian-dominated Bacau County. The incident appears to 

have been sparked in 2018 by a decision of the local authorities from Romanian-dominated 

city of Darmanesti, Bacau, to carry out illegal restoration work on the cemetery, to 

reportedly exaggerate the number of Romanian soldiers buried there.85  

o The exact number of Romanian soldiers buried in the cemetery is uncertain. 

According to the Romanian National Office for the Commemoration of Heroes 

(ONCE), an archival record from 1928 states that out of a total of 1,197 graves, 

only 11 belong to Romanian soldiers.86 A record from 1988 contains a sum of 

Romanian soldiers buried at two separate cemeteries, and that figure stands at 

148, which sometimes appears cited in news reports. 

 
83 https://telex.hu/kulfold/2021/01/27/ukrajna-karpatalja-beregszasz-ungvar-fenyegetes-szijjarto 
84 http://podiji.karpat.in.ua/?p=36559&lang=hu 
85 https://transylvanianow.com/uz-valley-the-anatomy-of-a-conflict-part-ii/ 
86 https://once.mapn.ro/pages/view/175 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          13 

• The reportedly illegal placement of 52 cement crosses by the Darmanesti local authorities 

led first to a contention with the authorities in Sanmartin, Harghita, that further escalated 

into an open conflict fuelled by both Romanian and Hungarian extremists. 

o The first spark happened on 16 May 2019, when the newly placed crosses of 

Romanian soldiers were covered in plastic garbage bags by a group of unknown 

individuals. A Romanian media investigation reported that the act was committed 

by a group of ethnic Hungarians, who were voicing their dissatisfaction with the 

perceived inaction on the side of the Democratic Alliance of Hungarians in Romania 

(UDMR). One of the participants expressed regret over not translating the 

manifesto of the action into Romanian in time and denied that the action meant to 

desecrate graves.87 

o However, the act was reported as a provocation by both Romanian88 and 

Hungarian language89 media, and the tensions escalated on social media from 

harsh rhetoric (on both sides) to a "call to arms" (on the Romanian side). 

o One of the potential causes of the incident is that the crosses were reportedly 

placed over the graves of soldiers of other nationalities, and not simply 

Romanians, which led Hunor Kelemen, leader of the Democratic Alliance of 

Hungarians in Romania, file a complaint with the Bacau Country prefect90 and to 

ask Romanian Prime Minister Dancila to intervene on the matter.91  

• As a consequence of the garbage bag incident, the local authorities of Sanmartin decided 

to close the cemetery to the public until the legal status of the works done by Darmanesti 

authorities is settled. But, on 5 June they have decided to open it during the visit by the 

Hungarian Deputy Prime Minister Zsolt Semjen92, and close it down again for Romanian 

visitors who announced their intentions to participate in a commemoration ceremony on 

National Heroes’ Day the following day. 

• During that holiday on 6 June, a group of angry Romanian nationalists and far-right 

sympathisers organised a march to the cemetery where they confronted a group of ethnic 

Hungarians who tried to stop them from entering the premisses. Taking advantage of the 

apathy manifested by the Gendarmerie forces, and by the disproportion of numbers in 

relation to the Hungarians trying to "defend" the cemetery, Romanians forced their way 

in.93  

 
87 https://pressone.ro/o-serie-de-evenimente-nefericite-cum-au-ajuns-la-violenta-romanii-si-maghiarii-in-valea-
uzului 
88 https://a1.ro/news/social/ungurii-au-acoperit-cu-saci-de-gunoi-crucile-eroilor-romani-din-cimitirul-valea-
uzului-sunt-amplasate-ilegal-id867230.html 
89 https://szekelyhon.ro/aktualis/uzvolgye-provokacioval-valaszolt-a-provokaciora-a-roman-fel-osszetuzes-lett-
a-vege# 
90 https://www.cotidianul.ro/udmr-cere-interventia-autoritatilor-in-cazul-cimitirului-valea-uzului/ 
91 https://www.mediafax.ro/social/cimitirul-eroilor-de-pe-valea-uzului-pentru-care-udmr-ceruse-interventia-
premierului-dancila-tine-de-judetul-bacau-anuntul-autoritatilor-18117931 
92 https://hungarytoday.hu/semjen-visit-uzvolgye-military-cemetery-romania-dead/ 
93 https://www.cancan.ro/adevarul-despre-evenimentele-de-la-cimitirul-international-al-eroilor-din-valea-uzului-
20002825 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          14 

o Apart from the destruction of the entrance gates94, the incident ended up with 

surprisingly few violent incidents and no victims, but with a full display of hate 

rhetoric against the Hungarian minority. Once again, all stereotypes regarding 

Hungarian minority – from the alleged lack of interest in acting like Romanian 

citizens, to accusations of acting on a revisionist agenda originating in Budapest - 

were repackaged and delivered to an audience of far-right and ultra-religious 

elements. 

• The outcome was marked as a victory against Hungarians’ alleged attempts to undermine 

Romania’s territorial integrity and sovereignty, and the Uz Valley became a symbol for 

ultra-nationalists and far-right supporters. 

o Far right and nationalist media, such as Activenews.ro95, rostonline.ro96, and 

buciumul.ro97 were the most active outlets most active ones extensively covering 

the incidents and publishing opinion articles on the matter. 

o Far right and nationalist social media accounts and public pages were perhaps the 

most active in blowing out of proportion the "subversive" actions of the Hungarian 

minority representatives, and then "the epic victory" of "true Romanians" against 

revisionist Hungarians. 

• Key figures involved in organising and participating in the 6 June rally include: 

o Fratia Ortodoxa "Sfantul Mare Mucenic Gheorghe, purtatorul de biruinta"98 (the 

Orthodox Brotherhood of St. George, the Great Martyr, the Bearer of Glory), a far-

right, ultra-Orthodox organisation led by Ciprian Grajdeanu.99 

§ It is a religious NGO, aiming to unite those individuals "who have the love 

of God, Nation and Country" as their core values. The entity claims100 its 

origins in the teachings of the Orthodox monk Iustin Parvu, a former 

member of the fascist interbellum party Legiunea Arhanghelului Mihail101 

(the Legion of the Archangel Michael, later renamed Partidul Totul pentru 

Tara – Everything for the Country party).  

§ The organisation has a strong informal connection102 103 with AUR party, 

constantly promoting their political agenda and its leaders. 

 
94 https://www.hotnews.ro/stiri-esential-23189994-atmosfera-foarte-tensionata-cimitirul-din-valea-uzului-
imbranceli-jandarmii-care-separa-grupurile-romani-maghiari.htm 
95 https://www.activenews.ro/stiri-mass-media/Dovada-ca-la-Valea-Uzului-romanii-nu-au-rupt-nicio-cruce-a-
maghiarilor.-Demontarea-unei-calomnii-VIDEO-156343 
96 https://www.rostonline.ro/2019/06/evenimentele-de-la-valea-uzului-un-avertisment-pentru-statul-roman/ 
97 https://www.buciumul.ro/?s=valea+uzului 
98 https://www.mediafax.ro/stirile-zilei/valea-uzului-locul-in-care-romanii-si-ungurii-umar-la-umar-au-
dezgropat-conflictul-video-18162093 
99 https://mesageruldecovasna.ro/proiectul-romani-pentru-romani-solidaritate-cu-romanii-din-judetele-covasna-
harghita-si-mures-16/ 
100 https://fratiaortodoxa.org/ 
101 https://www.zf.ro/business-international/cum-au-ajuns-zelea-codreanu-si-parintele-iustin-parvu-ideologii-
miscarilor-rasiale-din-statele-unite-16696049 
102 https://newsweek.ro/politica/partidul-aur-si-george-simion-susutinuti-de-grupul-fratia-ortodoxa-care-are-70-
mii-de-adepti 
103 https://www.facebook.com/jnepiisfantuluigheorghe/posts/4746665598706365 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          15 

§ Claudiu Tarziu, co-leader of AUR known for his far-right discourse and 

convictions104, published a very positive interview with the leader of the 

Legion Ciprian Grajdeanu.105 Tarziu’s spouse is nee Grajdeanu106, but it is 

not clear if the matching surname is anything more than a coincidence. 

o George Simion107, the co-leader of the Alliance for the Union of Romanians (AUR), 

a far-right political group that became a parliamentary party in 2020.  

o Amfilohie Branza108, an Orthodox priest known for his far-right beliefs.109 

§ Branza, just like Grajdeanu, is a disciple of Iustin Parvu.110 

o The far-right group Asociatia Calea Neamului (The Path of the Nation Association), 

and its leader Mihai Tarnoveanu.111 

§ Mihai Tarnoveanu and Asociatia Calea Neamului are known for their far-

right agenda.  

§ Tarnoveanu is known for organising a number of public manifestations 

together with Ciprian Grajdeanu and Amfilohie Branza.112  

§ Interestingly, Tarnoveanu expressed negative opinions113 with regard to 

AUR and particularly George Simion. 

o A far-right faction114 of the "Peluza Catalin Hildan"115, a group of far-right football 

hooligans supporting Dinamo Bucharest.  

• Although there is little evidence to suggest a coordinated media campaign or malign 

influence, the interest shown to the event by the Russian state-controlled outlet Sputnik is 

worth exploring in greater detail. 

• The 6 June incident was covered live by sputnik.md, signalling at least some coordination 

with some of the organisers. The coverage mimicked the ultra-nationalist, anti-Hungarian 

tone of the Romanian far-right. The initial article116 gathered more than 30 thousand visits, 

a high score for the Romanian language branch of the Russian-owned media outlet.  

 
104 https://www.libertatea.ro/stiri/claudiu-tarziu-lider-partid-aur-3315204 
105 https://claudiutarziu.ro/dan-ciprian-grajdeanu-dragostea-inlatura-orice-bariera/ 
106 https://ro.linkedin.com/in/adela-ioana-t%C3%A2rziu-gr%C4%83jdeanu-205817111 
107 https://www.facebook.com/george.simion.unire/videos/06-iunie-valea-uzului/594972394342589/ 
108 https://www.g4media.ro/steagurile-noii-drepte-la-ceremonia-de-ziua-eroilor-din-cimitirul-valea-uzului.html 
109 https://r3media.ro/pr-amfilohie-predica-electrizanta-nu-cumva-sa-ne-mai-prinda-pastile-cu-bisericile-goale-
valuri-valuri-sa-veniti-inviere-fara-popor-si-preot-si-fara-impartasanie-sa-nu-mai-existe/ 
110 
https://www.deinteres.ro/news/parintele_amfilohie_branza_despre_parintele_justin_parvu_ne_a_schimbat_traie
ctoria_de_viata_cu_180_de_grade/2014-09-27-195 
111 https://www.g4media.ro/un-controversat-militant-nationalist-care-a-participat-la-evenimentele-din-valea-
uzului-vrea-sa-organizeze-un-mars-pentru-a-celebra-o-suta-de-ani-de-la-intrarea-armatei-romane-in-
budapesta.html 
112 http://www.trezirealarealitate.ro/wp-content/uploads/2018/01/1-decembrie-2017-la-Tg.-Secuiesc-parintele-
Amfilohie-Branza-Dan-Ciprian-Grajdeanu-si-Mihai-Tirnoveanu.jpg 
113 https://www.napocanews.ro/2021/02/mihai-tarnoveanu-despre-unitate-cat-de-periculoasa-poate-fi-o-unitate-
artificiala.html 
114 https://www.facebook.com/Bucure%C8%99tiul-Bam-Bam-Bam-688120875385523 
115 https://www.maszol.ro/index.php/tarsadalom/113419-uzvolgyi-temet-foglalas-azonositottuk-es-
megmutatjuk-a-junius-6-ai-ostrom-kivitelez-it 
116 https://ro.sputnik.md/20190606/LIVE-Scandal-in-Valea-Uzului----patriotii-romani-au-rupt-lacatul-si-au-
intrat-cu-forta-26270250.html 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          16 

• However, the success appears to have been short lived, as other articles related to the 

incident and released in the following days gathered less than 2,000 visits.117 An article 

published by sputnik.md a week later only managed to gather less than 500 visits.118 

 

 

Samuel von Brukenthal statue in Sibiu, Romania 
 
A statue of a former Austro-Hungarian governor of Sibiu, Romania, was erected and then promptly 
protested and desecrated because the statue of an ethnic German was claimed to be a symbol of 
"foreign rulers" who "murdered Romanians". The outcry was quickly co-opted by local far-right 
organisation that spun the message into a broadly anti-ethnic minority narrative.  
 

• On 11 September 2021, a statue of Samuel von Brukenthal, a former Austro-Hungarian 

governor of Transylvania, was unveiled in Sibiu the presence of Romania’s president Klaus 

Iohannis (himself an ethnic German and former mayor of Sibiu). 

• On 18 September 2021, around 200 people gathered to protest the statue as a symbol of 

"foreign rulers" who "murdered Romanians" (an unsubstantiated allegation of von 

Brukenthal’s role in suppressing the 1784 Romanian serf uprising). 

• Mihai Tarnoveanu, one of the protest organisers, equated the statue with the imposition of 

foreign will on Romanian territory and with "the cession of historical sovereignty" of 

Romania. The fact that President Iohannis skipped the official National Anthem Day 

celebrations but made a speech at the statue unveiling was cited as evidence for his (and 

his ethnicity’s) lack of respect for Romanian values.  

• The statue was subsequently desecrated on several occasions with paint and 

nationalistic/xenophobic banners regularly hung around it. 

• Although the protests were organised against the statue of a prominent German ethnic, the 

chants and slogans were referring in a derogatory way to all ethnic minorities present in 

Romania. A specific target of the protests was Romanian president Klaus Iohannis, whose 

German ethnicity was instrumentalised as "a barrier to being a good Romanian".   

• The protests received coverage from a number of nationalist, anti-minority and Kremlin-

backed media outlets and individuals.  

o Calea Neamului119 is the ultra-nationalist organisation led by Mihai Tarnoveanu, a 

far-right civic activist and protest organiser.120 

o Diana Sosoaca, an anti-liberal populist politician with open sympathies toward 

Russia. She participated in a Russia’s National Day reception at the Russian Embassy 

in Bucharest on June 2021.121 

 
117 https://ro.sputnik.md/incidente-valea-uzului-cimitir/ 
118 https://ro.sputnik.md/analytics/20190613/26386388/Scandalul-Valea-Uzului-Cimitirul-profanat-de-
autoritaile-locale-cu-bani-din-Ungaria.html 
119 https://www.facebook.com/asociatiacaleaneamului/posts/1293108231120032 
120 https://www.facebook.com/Mihai-T%C3%A2rnoveanu-101082589056366 
121 https://www.aktual24.ro/sosoaca-invitata-de-onoare-la-ambasada-rusiei-de-ziua-nationala-a-rusiei-ea-si-a-
cerut-scuze-rusiei-in-calitate-de-senator-al-romaniei-in-luna-aprilie/ 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          17 

o Lumina Lina Sibiu122 , a religious organisation run by Catalin Dumitrean, a priest 

from Sibiu known for his anti-liberal and ultra-conservative views.123  

o Sputnik.md, which published a series of articles on the protest criticising both the 

statue and President Iohannis.124  

o Activenews, the primary far-right media outlet in Romania, extensively covered the 

protests and published several highly critical pieces about the statue.  

§ The sites owner, Mihai Somanescu, has described it as providing 

"indigenous" views to promote the "Christian, Judeo-Christian values of 

European and Romanian civilization".125 It has been extensively criticised for 

spreading disinformation and stoking ethnic tensions.126  

• While there is no evidence of a particularly extensive coordinated campaign capitalising on 

the statue’s unveiling, this example highlights the vulnerability of local populations in 

Romania to being exploited by anti-minority and nationalist organisations and individuals.  

 

 

Further research - Poland 
 

• In December 2020, Political Capital published research detailing the historical and territorial 

revisionist narratives used to create tensions between Poland and Ukraine, particularly with 

regards to the Volhynia Killings, Lviv, and Western Galicia.127 

• An intensification of tensions around these topics was observed between January 2018 and 

April 2020 as governments and ruling parties in both countries sought to appeal to far right 

and nationalist groups in upcoming elections, creating a space for Kremlin influence 

operations to exacerbate divisions.  

• In Poland, these extremist groups were directly targeted with strong anti-Ukrainian 

narratives, whereas in Ukraine the target audiences were spread more broadly across society 

and through both fringe and mainstream sources.  

• Discourses influenced by Kremlin information operations often centred around national and 

official commemorations, such as the 75th anniversary of the Volhynia Killings in which 

Ukrainian troops executed between 40,000128 and 60,000129 Polish civilians during the 

Second World War.  

 
122 https://www.facebook.com/LuminaLinaSibiu/videos/574296870284742 
123 https://www.activenews.ro/stiri/Parintele-Catalin-Dumitrean-din-Sibiu-Am-auzit-ca-duminica-sunt-proteste-
anti-vaccinare-obligatorie-Ma-rog-Maicii-Domnului-sa-i-intareasca-pe-cei-ce-au-cuvant-liber-165599 
124 https://ro.sputnik.md/20210912/iohannis-acuzat-ca-jigneste-profund-intreaga-natie-romana-sfidand-o-si-
umilind-o-44684690.html 
125 https://www.rferl.org/a/romania-nationalists-xenophobic-parable-bear-poaching/31248097.html 
126 https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/fenomenul-fake-news-ce-spun-autorii-site-urilor-considerate-
mincinoase-in-romania-685968 
127 https://www.politicalcapital.hu/breaking_europe/research_results.php?article_read=1&article_id=2644 
128 https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-23267472 
129 https://www.opendemocracy.net/en/odr/clash-of-victimhood-1943-volhynian-massacre-in-polish-and-
ukrainian-culture/ 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          18 

• Events such as this provide a perfect opportunity to exploit painful national memories and 

conflicts in order to ramp up tensions today.  

• Disinformation in Poland was often full of hate speech and claims that Ukraine is anti-Polish, 

a failed state, and under external control. It often came via supposedly "independent" or 

"patriotic" media, and the Kremlin’s anti-NATO, EU and US agenda is echoed in the positions 

of Polish far-right organisations and paramilitaries, despite the often anti-Russia position 

simultaneously held by these entities.  

• Ethnic tension exploitation strategies were not only utilising a distorted Polish national 

identity rooted in historical and territorial revisionism and a dismissal of Polish membership 

in Western structures, but also employed a tight network of fringe Polish-language sites with 

strong connections to the Polish far-right subculture and only a few to official Kremlin 

mouthpieces. 

o A clear example of this contradictory dynamic is Bartosz Bekier. Bekier is the editor-

in-chief of the pro-Kremlin neoeurasianist media outlets Xportal, which has referred 

to NATO as a terrorist organisation, while also leading the far-right organisation 

Falagna, which had members participate in the Anakonda-16 NATO training 

exercise.130  

• This targeting of influence actors that emphasise and centre their Polishness with narratives 

that portray that Polishness as under siege or dismissed echoes patterns seen in Kremlin 

influence operations’ engagement with Hungarian minority issues in Ukraine.  

• The below chart from Political Capital’s study demonstrates that Kremlin, far-right and 

mainstream media coverage of revisionism-related topics peak almost simultaneously:131 

 

  
 

 
130 https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/PC_NED_summary_analysis_EN_20170428.pdf 
131 https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/zinc_revisionism_country_report_pl.pdf 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          19 

• A sample of 307 articles was taken from all media types across this period, of which 46% 

promoted the narrative that Ukraine is anti-Polish or glorifies the Ukrainian Insurgent Army, 

a civil-military group that attacked Polish settlements during the Second World War; 20% 

claimed that Lviv is Polish, 14% referenced the Volhynia Killings, 12% to Ukraine’s 

opposition to the 2018 amendments to the law on the Institute of National Remembrance, 

and 8% to Ukraine as a failed state, with the final example largely seen on far-right or pro-

Kremlin channels.  

• This activity demonstrates that the Kremlin is able to exercise malign influence through local 

national or cultural organisations, even when the positions held by those entities would 

initially appear to be in conflict with typical pro-Kremlin policies, by exploiting existing 

tensions or pressure points among the population.  

 
 

ICES Opinion Polling in Ukraine 
 

• The Institute for Central European Strategy commissioned an opinion poll across the 

government-controlled territory of Ukraine that ran from 22 October to 12 November 2021 

and evaluated attitudes regarding Ukraine as part of Central Europe.132  
• One of the questions asked for people's opinions on Hungarian policy toward the Hungarian 

minority in Zakarpattia Oblast, namely "funding schools, teachers, issuing grants to 

entrepreneurs."133 The results were: 

 

Chart 1: Ukraine-wide survey on opinions of Hungarian policies toward the 

Hungarian minority in Zakarpattia (2021) 

 
132 https://drive.google.com/file/d/1FGgPkMzbordof4VYYbRVQJiJO3xSz3mY/view 
133 https://infopost.media/yak-rosiya-znovu-vygaduye-zagrozu-vijskovogo-zitknennya-mizh-ukrayinoyu-ta-
ugorshhynoyu/ 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          20 

 
 

• The data highlights Ukraine-wide views on the dynamic with Hungary and the Hungarian 

minority in Zakarpattia, with markedly higher perception that Hungary treats Ukraine with 

hostility than other comparable countries and 41.4% of respondents believing that the 

Hungarian Government’s policies supporting the Hungarian minority in Zakarpattia are 

preparation for possible occupation or annexation.  

 

 
 

• ICES argues that such fears on the part of Ukrainian residents are irrational, due to the fact 

that Hungary is a NATO member state and Ukraine aspires to be one. As stated in an official 

NATO text called "Study of NATO Enlargement" dated September 1995, any prospective 

19.9%

18.4%

41.4%

20.3%
Genuine friendly help for the
Hungarian minority in
Zakarpattia

Assistance for the
development of the region
subject to coordination with
Hungarian and Ukrainian
Governments

Preparation for a possible
incorporation of these
territories into Hungary,
annexation and occupation

Hard to say



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          21 

members at the time were expected to demonstrate "a commitment to and respect for OSCE 

norms and principles, including the resolution of ethnic disputes, external territorial disputes 

including irredentist claims or internal jurisdictional disputes by peaceful means."134 At the 

same time, any hypothetical attack of Ukraine against a NATO member state is likely to lead 

to Hungary triggering Article 5, which would mean that Ukraine would be up against its 

allies. 

• ICES also cites a different 2020 survey (also conducted by them in Zakarpattia Oblast), 

which indicates that the residents of Zakarpattia itself do not see any threats to the region 

from Hungary.  

 

Chart 2: Zakarpattia-only survey on opinions of Hungarian policies toward the 

Hungarian minority in Zakarpattia (2020) 

 
 
 

Conclusions 
 
 

• While further research is necessary in order to build a complete picture of the tactics and 

strategy employed by hostile states in exploiting ethnic tensions in Central and Eastern 

Europe, the research conducted so far illustrates a strategy of opportunistic, exploitative 

events, with often vague or inconclusive attribution, and alignment of media activity across 

not just coordinated networks but multiple stakeholders, primarily Russia and Hungary. 

 
134 https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_24733.htm 

31.5%

40.0%

10.6%

17.9%
Genuine friendly help for the
Hungarian minority in
Zakarpattia

Development of the region,
provided the actions of the
Hungarian Government are
consistent with Ukrainian
Government conditions

Weakening of the Ukrainian
national identity

Hard to say



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          22 

• There are three state actors involved in Zakarpattia Oblast, Ukraine, the area most 

frequently examined in this research: Ukraine, Hungary, and Russia. Hungary and Russia 

are often deliberately stoking tensions and exercising malign influence, and therefore it is 

Ukrainian institutions, which rarely deliberately raise tensions, that can most productively 

been worked with and for which the behaviour can most effectively be addressed.  

• The response from various branches of government to these incidents are often extreme, 

uncoordinated, inflammatory, undermined by comments from fringe politicians, and falling 

into traps left by hostile actors.  

• A more coordinated, proportionate and considered approach may help to ease escalation in 

the aftermath of these incidents and should be coupled with strengthened community 

resilience. This approach will necessitate working with the government but also civil society, 

particularly the media, in order to build resilience through responsible reporting practices on 

sensitive topics and an understanding of Kremlin-backed narratives as they develop and 

spread.  

• This approach is applicable beyond the Hungarian minority in Ukraine and Zakarpattia and 

should be implemented with all minority ethnic groups and neighbouring states, particularly 

Romania, as highlighted by case studies above, and Poland, as demonstrated by Political 

Capital’s additional research. 

• Institute for Central European Strategy’s (ICES) polling demonstrates that there is minimal 

concern over the idea of annexation and ethnic tension for locals in Zakarpattia. In Ukraine, 

these issues are primarily the concern of those outside the region in question, highlighting 

that these sentiments are not closely tied to on-the-ground realities.  

 

Next Steps 
 

• These findings demonstrate that further research is necessary in order to build a complete 

picture of the tactics and strategy employed by hostile states in exploiting ethnic tensions 

in Central and Eastern Europe; these initial insights highlight several opportunities. 

• We could evaluate baseline sentiments toward several ethnic minorities in Ukraine in more 

detail, in order to establish vulnerabilities that can be exploited in the local attitudes. By 

aggregating these vulnerabilities across several ethnic groups that can be exploited in the 

same way (portraying Ukraine as a confrontational neighbour that does not respect 

minorities from those countries on its territory) the issue becomes a security challenge, 

particularly considering the recent escalation in tensions around the Donbas, which demands 

the attention of the Ukrainian Government and potentially NATO allies; while Budapest 

attempting to annex Zakarpattia is extremely unlikely, increased domestic fear of 

federalisation is a genuine reality and so engaging with these issues now in a preventative 

capacity safeguards against future crises.  

• This point could be further reinforced by a comparative analysis of ethnic tension-related 

disinformation used in the build-up to the 2014 annexation of Crimea and occupation of the 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          23 

Donbas, and examples seen in other parts of the country. This would provide a framework 

for identifying potential warning signs of escalation.  

• Given the role of far-right paramilitary organisations in the Kremlin’s influence strategy 

across Central and Eastern Europe, it may also be useful to consider these connections and 

collaborative entities such as training camps in the context of ethnic tensions, particularly in 

Hungary where the government has previously knowingly allowed this activity to occur 

unimpeded, as these relationships pose a more immediate threat to Ukraine’s national 

security.  

• There are a range of other soft strategic policy initiatives that can also be considered, such 

as increased investment in areas with significant minority populations, direct support to 

minority initiatives and infrastructure, and researching and addressing minority grievances. 

• Cooperation between Ukrainian civil society and media and those of its neighbours with 

minority populations in Ukraine should also be improved, including joint reporting, 

information sharing and cooperation between regional authorities; however, this should not 

replace attempts to engage with the issue at a policymaker level as a national security 

concern.  

  



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          24 

Annex: "Germanization" of Kaliningrad 
 

Introduction 
 

• A similar case of exploitation of a perceived threat from neighbouring countries can be 

seen in Russia's Kaliningrad Oblast since at least 2016.  

• There has been an active campaign conducted by pro-Kremlin and Russian state media 

against the perceived "germanization" of the region, allegedly conducted by German-

supported NGO's, local intelligentsia, and even Germany itself. The campaign does not 

seem to target Russian Germans as an ethnic minority, but rather the perceived 

expressions of "germanization," such as German language signage on businesses on the 

streets of Kaliningrad or expressing support for opposition politicians will real or 

manufactured German links or sympathies. 

• As of 2021 the issue appears to be still present and extends beyond threats originating 

allegedly from Germany, but also from Poland, Lithuania, and the West more broadly. The 

Russian authorities at first viewed such reporting as nonsense, but by 2021 the matter 

appears to have reached the attention of the Russian Foreign Ministry, with minister 

Sergey Lavrov seemingly accepting reports of this perceived threat to the region as true. 

 

Key actor – Andrey Vypolzov 
 

• Kaliningrad-based journalist Andrey Vypolzov appears to be a key persona pertaining to 

various stories of "germanization" in the region. 

• Vypolzov is a former chief editor of NewsBalt, a pro-Kremlin website based in Kaliningrad 

that closed in March 2021135, and of the Kaliningrad office of Regnum.136 

o Right up to NewsBalt’s closure in 2021, the outlet published a notable number of 

articles dedicated to the perceived "germanization" of Kaliningrad. One of the last 

articles published on the website suggested that Kaliningrad Oblast Governor 

Anton Alikhanov was susceptible to German influence137 (the article was a 

republication from another outlet and not authored by Vypolzov himself). 

• In 2018 he appears to have moved over to EurAsia Daily, another known pro-Kremlin 

outlet.138 

o Both of these outlets are known for their connections to the Russian Presidential 

Directorate for Interregional and Cultural Relations with Foreign Countries and 

Russian intelligence services. Mikhail Khodorkovskiy's Dossier Center reported how 

both Regnum and EurAsia Daily were involved in the promotion of the Alliance of 

 
135 https://www.facebook.com/newsbalt/posts/3761058317313757 
136 https://web.archive.org/web/20180622032821/https://regnum.ru/analytics/author/andrey_vypolzov.html 
137 https://web.archive.org/web/20210303064416/https://newsbalt.ru/reviews/2021/03/ot-koli-iz-urengoya-do-
ivanova-tevtonskogo/ 
138 https://eadaily.com/ru/author/andrey-vypolzov 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          25 

Patriots party in Georgia, which was receiving support from the Presidential 

Directorate; the Directorate itself contains staffers from the Russian intelligence 

services.139 

• During his tenure as Regnum Kaliningrad chief editor, Vypolzov has written several reports 

expressing concern over alleged "germanization" of Kaliningrad oblast, such as German-

themed souvenirs being sold on the streets140 or the negative reaction of the Russian 

intelligentsia over refusal of Kaliningrad authorities to rebuild the Konigsberg castle, which 

was heavily damaged during the Second World War and subsequently demolished by 

Soviet authorities in 1967.141 142 

• According to a Russian independent media portal MediaZona143, Vypolzov used to be a 

liberal-minded journalist. 

o This fact is corroborated by earlier video reports seen on Vypolzov's YouTube 

account. A video from 2013 focused on issues with the reconstruction of the 

German General Consulate in Kaliningrad (alleging inappropriate practices from a 

company run by a son of a local official).144 

o MediaZona's Oleg Zurman writes that Vypolzov's political opinions changed after 

the Russian annexation of Crimea. The article contains a quote from Vypolzov 

stating that his NewsBalt website is designed to be "one of the bullhorns in case of 

serious geopolitical events around Kaliningrad Oblast. Like NewsFront in the 

Donbas." 

• MediaZona also contains a reference to how Vypolzov admitted to making up at least some 

elements of a story. 

o A Russian portal called Klops contains a statement from Vypolzov on how he once 

sought to find Russian President Putin's "mother-in-law" and how by his own 

account he was telling "various poppycock" to his colleagues from the BBC and 

CNN, who then reportedly published his account as a genuine story.145 

• A key ally of Vypolzov in airing claims of "germanization" is Nikolay Dolgachev, who was 

the head of the Kaliningrad State Television and Radio Broadcasting Company (GTRK) 

between 2016 and 2018.146 147 Kaliningrad GTRK is part of the All-Russia State Television 

and Radio Broadcasting Company (VGTRK). It was during his tenure that Russian 

television released several "expose" documentaries portraying a perceived "germanization" 

threat in the region. 

• Vypolzov also appears to have some sort of a relationship with the GTRK.  

 
139 https://dossier.center/georgia/ 
140 https://regnum.ru/news/polit/2270523.html 
141 https://regnum.ru/news/polit/2252643.html 
142 https://regnum.ru/news/polit/2326377.html 
143 https://zona.media/article/2020/06/02/vypolzov 
144 https://www.youtube.com/watch?v=s9t2BRy7p_Y 
145 https://special.klops.ru/story1 
146 https://zona.media/article/2020/06/02/vypolzov 
147 https://www.newkaliningrad.ru/news/community/15280621-oblizyvanie-nemetskogo-kak-kaliningradskie-
smi-borolis-s-germanizatsiey.html 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          26 

o On at least one occasion his phone number was used in a Kaliningrad GTRK 

publication asking for viewers of a football match to get in touch to take part in an 

unnamed television program.148  

o Vypolzov either filmed footage that was eventually given to VGTRK, or he received 

footage filmed by VGTRK to be released on his YouTube channel; on at least one 

occasion a clip posted on Vypolzov's channel featured identical footage to some 

shown on Rossiya-1, with slight differences in lighting or colour grading and lack of 

Rossiya-1 branding. 

 

Campaign against the German-Russian house 
 

• The German-Russian house in Kaliningrad was a cultural institution established in the early 

1990s.149 When it was dissolved in 2017 it was headed by a Viktor Gofman.  

• In the mid-2010s the institution attracted the attention of the Russian authorities due to 

its "foreign funding", namely RUB 1.4 million from the German Society for International 

Cooperation (Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit) and RUB 6,500 

from the Latvian consulate.150  

• The NGO was also accused by Russian authorities of conducting "political activity", such 

as: 

o Hosting former German cultural attaché Daniel Lissner in 2014 (who criticized 

Russian foreign policy during the event),  

o Gofman being personally politically active in the All-Russia People's Front (ONF, a 

pro-United Russia organization), including participating at an "anti-fascist" rally as 

an ONF activist, with the argument being political activism in general as the 

problem. 

o A magazine from 2014 which referred to the Russian annexation of Crimea as 

"annexation" rather than "voluntary".  

o And taking part in the placement of a model of the Koenigsberg castle in 2012 

which contained a plaque mentioning a German poet Agnes Miegel, a former 

resident of German-era Koenigsberg (Kaliningrad), but also known for her support 

of the Nazi party. 

• Kaliningrad nationalist group Baltic Vanguard of Russian Resistance (BARS) participated in 

an event hosted by the German-Russian house in 2016. According to Gofman, the NGO did 

not invite the group to the event.151  

 
148 https://kaliningrad.bezformata.com/listnews/gtrk-kaliningrad-predlagaet-bolelshikam/65030495/ 
149 https://www.dw.com/ru/%D0%BD%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D1%86%D0%BA%D0%BE-
%D1%80%D1%83%D1%81%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%B4%D0%BE%D0%BC-
%D0%B2-
%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B
4%D0%B5/a-576072 
150 https://rugrad.eu/interview/940043/ 
151 https://rugrad.eu/interview/940043/ 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          27 

o BARS are accused of seeking secession from Russia and Kaliningrad’s existence as 

an independent EU state.152  

• These points were brought up in at least two "expose" reports, one from Kaliningrad 

GTRK153, and another one aired on Rossiya-24 television.154 The NGO was also included on 

the "foreign agents" list. 

• "Kenigsberg.Vyvikh", the first example, is a "special report" aired by Kaliningrad GTRK in 

March 2017. It was hosted by then-head of the GTRK Nikolay Dolgachev, ally of Vypolzov. 

The report also focused on Aleksandr Orshulevich, described as leader of the Baltic 

Vanguard of Russian Resistance (BARS) nationalist group. The report mentioned that 

Orshulevich was a student at the Immanuel Kant Baltic Federal University and that he was 

on trial for "extremism". BARS allegedly maintained contacts with "Ukrainian nationalists." 

o According to Novyy Kaliningrad, Orshulevich is also a former activist of the Nashi 

pro-Kremlin movement.155 

o Uwe Niemeier, a Kaliningrad-based blogger, interviewed Orshulevich and during 

that interview Orshulevich denied that he sees Kaliningrad as a non-Russian 

entity.156 

§ Niemeier is a former East German National People's Army (NVA) 

servicemember157, reportedly reaching the rank of Lieutenant Colonel.158 

§ He is the editor of an obscure German language portal Kaliningrad Domizil, 

which actively promotes Kremlin narratives in German.159 

§ He also appears to be an associate of Vypolzov. Vypolzov recorded a video 

of Niemeier receiving Russian citizenship160, and even took Niemeier on a 

visit to his family village in Kurgan Oblast161 (Niemeier was officially invited 

to visit Kurgan Oblast by State Duma deputy Aleksandr Iltyakov162). 

o According to a news portal aimed at Russian Germans, Niemeier's interview with 

Orshulevich appears to have been used by the Russian Federal Security Service in 

a case against Orshulevich, claiming that his group wanted to make Kaliningrad 

Oblast join the European Union.163 164 

 
152 https://memohrc.org/en/news_old/three-persons-charged-case-baltic-vanguard-russian-resistance-bars-are-
political-prisoners 
153 https://www.youtube.com/watch?v=pZgA_hj_Ve4 
154 https://www.youtube.com/watch?v=MGBm_QyP1oo 
155 https://www.newkaliningrad.ru/news/community/23614005-fsb-prot…los-delo-o-terroristicheskom-
soobshchestve-v-kaliningrade.html 
156 http://kaliningrad-domizil.ru/portal/archiv-altportal/politik-…interview-mit-dem-leiter-der-organisation-bars-
in-kaliningrad/ 
157 https://www.kaliningrad.kp.ru/daily/26181/3070618/ 
158 https://eadaily.com/ru/news/2020/11/26/v-kaliningrade-chetyryohsortnyy-nemec-stal-grazhdaninom-rossii 
159 http://kaliningrad-domizil.ru/ 
160 https://www.youtube.com/watch?v=gnQF5HAV474 
161 https://polovinnoe.ru/interactiv/narvesti/140-priklyucheniya-nemtsa-uve-v-polovinke.html 
162 https://ura.news/news/1052479224 
163 http://rd-zeitung.eu/ru/fall-bars-in-kaliningrad-und-repressionen-gegen-russlanddeutschen/ 
164 https://zona.media/article/2017/12/18/bars 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          28 

o Thus the participation of BARS at the event was strongly used against the German-

Russian house to discredit the organisation. 

o The report also detailed the "foreign" connection to the German-Russian house, via 

alleged funding from a group of "German revanchists." The report contained a 

recorded telephone conversation between Gofman and Gisela Peitsch, head of a 

foundation set up to help Germans living in the territories of former East 

Prussia.165 166 In the recording, Gofman appeared to ask Peitsch to hide documents 

showing Peitsch's investments into Kaliningrad. It is that connection to Peitsch that 

Russian television referred to as a connection to German "revanchists," claiming 

that Gofman received funding for the "propaganda of fascism." 

o German-Russian House was repeatedly attacked by pro-Kremlin media for 

allegedly seeking to create memorials to "Nazi criminals" in Kaliningrad and that 

the activity of the organisation led to an increase in activity of "not only German 

diplomats, but also their American partners in NATO",167 possibly seeking to 

heighten the perceived external threat to the region. 

• The German-Russian House led by Gofman ceased to exist in 2017 and its property was 

taken over by a Russian German cultural centre, which was created with the help of the 

Russian Government.168 Prior to its closure, the Kaliningrad-based German-Russian House 

was not part of this entity. 

 

Focus on the Immanuel Kant Baltic Federal University 
 

• In September 2017, Russian state television channel Rossiya-24 published a news report 

claiming that staff at the Immanuel Kant university in Kaliningrad, and specifically lecturer 

Anna Alimpiyeva, "actively support and laud the so-called non-systemic [Russian] 

opposition", "propagandize homosexualism", and "hint" that Kaliningrad Oblast should 

allegedly secede from Russia.169 

• The basis of this report was an anonymous letter170 received by NewsBalt, Vypolzov's 

portal. 

o In an interview with Novaya Gazeta in 2018, Alimpiyeva, who was subsequently 

removed from her lecturing position at the university following this incident, states 

that the letter could not have been submitted by a student due to grammatical 

 
165 https://archiv.preussische-allgemeine.de/1997/1997_05_03_18.pdf 
166 https://www.webarchiv-server.de/pin/archiv01/51_52_01ob42.htm 
167 https://www.newkaliningrad.ru/news/community/15280621-oblizyvanie-nemetskogo-kak-kaliningradskie-
smi-borolis-s-germanizatsiey.html 
168 https://www.newkaliningrad.ru/news/briefs/community/15174047-v-kaliningrade-ofitsialno-otkrylsya-
novyy-kulturno-delovoy-tsentr-rossiyskikh-nemtsev.html 
169 https://www.youtube.com/watch?v=9N_qLBcdNYc&t=2538s 
170 https://web.archive.org/web/20210226151258/http://newsbalt.ru/analytics/2017/09/nuzhna-li-
kaliningradcam-opeka-moskvy/ 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          29 

errors and the terminology used. She also states that the letter targeted the 

leadership of the university and she was merely a useful target.171 

• In a statement to MediaZona, Vypolzov reportedly said that he did not verify the veracity 

of the anonymous letter but decided to make it public anyway.172  

 

Additional examples of "germanization" 
 

• A summary article by Novyy Kaliningrad contains additional examples of perceived 

"germanization," some of which include Dolgachev and Vypolzov:  

o alleged negative impact of exchange programs with Germany, citing allegations of 

abuse received by a Russian participant in Germany173 or claims that youth is 

being recruited to work for German intelligence174,  

o criticism of a poster at the Latvian consulate175 depicting a medieval Latvian 

traditional costume featuring a pre-Nazi swastika, 176 which in the eyes of 

unnamed Second World War veterans was nevertheless seen as offensive.177 This 

incident was tied into criticism of the German-Russian house (described above). 

• An article written by Vladimir Shulgin, former lecturer at the Immanuel Kant Baltic Federal 

University known for his claims of "separatist" tendencies in Kaliningrad178, claims that 

since the late 1980s Germany has been conducting a "new type of imperial policy" 

allegedly aimed at influencing the education, culture, and media in Kaliningrad Oblast. He 

claims that such actions are allegedly organised by the West as a whole, but that Germany 

does this due to its own "revanchist" intentions for the region and is trying to turn the 

Russians into Germans.179 

 

Reaction of Russian authorities to claims of "germanization" 
 

• It appears that when the first notable reports on "germanization" of Kaliningrad surfaced in 

2016, the Russian authorities were officially sceptical of such claims. 

o In June 2016, in response to the media reporting on the German-Russian House, 

the representation of the Russian Foreign Ministry in Kaliningrad viewed 

speculation on the topic as "provocative," added that they publish "insulting and 

false information" by claiming that German diplomats and the German-Russian 

House are conducting intelligence activities. The release went on to add: "Such 

 
171 https://novayagazeta.ru/articles/2018/10/04/78062-derevya-rubyat-donosy-letyat 
172 https://zona.media/article/2020/06/02/vypolzov 
173 https://web.archive.org/web/20170426131808/https://exclav.ru/sobyitiya/oblast/otdyih-po-obmenu-v-
germanii-obernulsya-koshmarom-dlya-rossiyskih-shko.html 
174 https://rugrad.eu/interview/894077/ 
175 https://www.latvia.eu/sites/default/files/styles/large/public/media/culture/li01_latgale_arheological_suit_12-
13gs_x.jpg?itok=eZ2H_Wnd 
176 https://www.britannica.com/topic/swastika 
177 https://vesti-kaliningrad.ru/nemecko-russkij-dom-v-kaliningrade-latviya-i-nacionalisty/ 
178 https://www.rugrad.eu/public_news/680268/ 
179 https://www.apn.ru/index.php?newsid=39932 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          30 

spy-mania is incompatible with the Russian viewpoint on bilateral German-Russian 

relations. The Government believes that the sole aim of these 'brave' and 

'patriotic' publications is cheap PR <…>." 180    

o In December 2016, Nikolay Tsukanov, Russian Presidential Representative in the 

Northwestern Federal District, stated that if "germanization" is defined as 

restoration of historic buildings, then it is "absolute silliness." Tsukanov instead 

expressed support in preserving German-era historic buildings and said that: "An 

unnecessary discussion is being imposed upon us. Kaliningrad residents know 

perfectly well that there is no 'germanization' in real life." 181 

o In April 2017, Kaliningrad Oblast Governor Anton Alikhanov stated that claims of 

the region's "germanization" are made up: "no 'germanization', 'polonization' or 

'martianization' is not possible here."182 

• However, in August 2021, during a visit to the Immanuel Kant Baltic Federal University in 

Kaliningrad, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov stated: "We know that some of our 

foreign partners and ideologists are attempting to implant the so-called Koenigsberg 

identity." Lavrov followed up with statements about the unacceptability of interference in 

domestic affairs via civil society institutions.183  

• The latter statement by Lavrov prompted a new wave of discussion in the media regarding 

the region's perceived "germanization." Articles reporting on his statements appeared in 

both local Kaliningrad media184 and mainstream pro-Kremlin media185, with the latter 

discussing whether the end goal is to turn "Russians into Germans." 

o Andrey Vypolzov was once again involved in coverage. His previous media activism 

on the subject was referred to in an Izvestiya article reporting on Lavrov’s 

statement.186   

o Vypolzov noted that the topic of "germanization" was mentioned at "such a high 

level for practically the first time." 

o The article claims that the problem of "koenigsbergization" of Kaliningrad "was 

ignored during past decades."  

o Furthermore, the article states that "Russia has always successfully dealt with the 

settling of various territories that originally belonged to foreign cultures," 

seemingly a reference to annexation and ethnic deportations.  

o The article mentions a purported threat to the region from Poland and Lithuania. 

Natalya Yeremina, professor at the Saint Petersburg State University, claims that 

 
180 https://web.archive.org/web/20210605140322/https://kaliningrad.mid.ru/-/informacionnoe-soobsenie-
predstavitel-stva-mid-rossii-v-kaliningrade-v-svazi-s-situaciej-vokrug-nko-germanii-rabotausih-v-
kaliningradskoj-oblasti/ 
181 https://www.kaliningrad.kp.ru/daily/26621/3639284/ 
182 https://www.newkaliningrad.ru/news/briefs/politics/13149990-alikhanov-v-kaliningradskoy-oblasti-net-ni-
germanizatsii-ni-marsianizatsii.html 
183 https://tass.ru/politika/12151019 
184 https://www.newkaliningrad.ru/articles/opinion/23949298.html 
185 https://www.pravda.ru/districts/1631958-kalinigrad/ 
186 https://iz.ru/1211228/aleksei-kotov/ugnat-v-nemetchinu-kto-stoit-za-popytkami-kenigsbergizatcii-
kaliningrada 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          31 

creeping "germanization" is continuing and with support from Germany, Poland, 

and Lithuania.  

o The threat from Lithuania is seen via an old historic Lithuanian term of Lithuania 

Minor, an area in the north part of former East Prussia, part of which is currently 

Lithuanian territory (the article refers to the historic term as "pseudo-historic"). 

§ There does not appear to be any credible discussions or any expectations 

from the Lithuanian side of it wanting to incorporate Kaliningrad Oblast. 

Such ideas were briefly discussed by the Soviet authorities in the 

immediate aftermath of the Second World War only.187  

o Regarding a supposed threat from Poland, the article cited the preparation of an 

alleged NATO "pre-emptive strike scenario" to defeat Russian forces in the 

region188 and viewed a broader purported military threat to the region from its 

southern neighbour. 

§ The cited report was posted in January 2021 on a website called 

OvertDefense.com and was widely reported on in Russian pro-Kremlin 

media. 

• It appears that, although at first the Russian authorities did not take such reports 

seriously, as of 2021 these claims are being exploited by the Kremlin in order to exert 

influence both domestically and internationally. 

 

Vypolzov and the Zaybert family case 
 

• EADaily journalist Andrey Vypolzov also appears to show an interest in the perceived 

oppression of Russian-speakers in Germany. This can be seen through his prominent 

participation in a suspected information attack against the Berlin police in February 

2021.189 

• On 9 February 2021 EADaily published an article about Berlin police taking the three 

children of the Zaybert (Seibert) family into child protection. The headline implied that the 

German police "stormed"190 the apartment as retaliation for the detention of Russian 

opposition leader Aleksey Navalnyy after his return to Russia in January 2021 following 

treatment after being poisoned by a nerve agent in August 2020.191 

• The article from EADaily appears to be the first report in the Russian media on the subject. 

Heightened attention from the Russian media outlets and television followed later. 

 
187 https://www.delfi.lt/archive/c-iskauskas-kaliningradas-lietuvos-sudetyje-vilioja.d?id=71393842 
188 https://www.overtdefense.com/2021/01/22/kaliningrad-gambit-nato-preemptive-strike-scenario/ 
189 https://www.bz-berlin.de/berlin/lichtenberg/berliner-polizei-wehrt-sich-gegen-russen-vorwuerfe 
190 https://eadaily.com/ru/news/2021/02/09/eto-vam-za-navalnogo-v-berline-policiya-vzyala-shturmom-kvartiru-
rossiyan 
191 https://www.bbc.com/news/world-europe-55694598 



     
 

        Ó ZINC Network 2021        Private and confidential document. All rights reserved        31 January 2022                                                          32 

o Rossiya-24 aired a report the following day, 10 February, and it featured a visual 

reference to the story from EADaily and a video commentary from Vypolzov, who 

drew comparisons to Nazi Germany.192 

• A curious detail to the story is that Yuliya Zaybert, the mother of the children, sent a video 

reportedly showing the moment the police were in their apartment directly and specifically 

to EADaily. This video was the published on Vypolzov's YouTube channel: the first version 

was published without mentioning Navalnyy in the title193 and received more than 700 

views to date. The second version mentioned Navalnyy in the title, it was embedded in the 

EADaily report, and has received more than 13,000 views to date.194 

• Yuliya Zaybert claimed that during the incident one of the police officers said: "Getting 

ready to see Putin? This is for Navalnyy." Neither of the two videos posted by Vypolzov 

appears to contain any mention of Navalnyy other than the addition of his name in the title 

in the second copy only, possibly indicating that this detail has been added in afterward. 

The article states that the family was preparing to leave for Russia prior to the incident. 

o In a follow-up interview conducted by Vypolzov, Yuliya Zaybert claimed that the 

German authorities want to "germanize" her children, but she offered no 

explanation to her words. The interview contained very emotional language and 

focused on portraying the German authorities as allegedly persecuting the family 

for political reasons.195 

o In yet another follow-up article on EADaily196 and embedded video published on 

YouTube by Vypolzov197, Yuliya Zaybert appears to appeal to Russian President 

Putin to ask for passage to Russia, claiming that they are "prisoners of war" in 

Germany and claiming that "Slavic" children are being "stolen" due to their "good 

genetics." In the second half of the video, Yuliya Zaybert called for Russian 

oppositionists to be stripped of their citizenship and for the Russian Federal Service 

for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Media 

(Roskomnadzor) to ban all opposition media in Russia, in order to counter "enemy" 

influence in Russia – a very peculiar detour from their original point of the video. 

• Given Andrey Vypolzov's history of falsification198, and EADaily's Kremlin links, it is likely 

that the anti-Russian or “germanization” aspect of the story is manufactured or 

exaggerated, whether at Vypolzov's own initiative or as part of a broader anti-German 

campaign. 

 

 

 
192 https://www.youtube.com/watch?v=ateBgD9rM6M 
193 https://www.youtube.com/watch?v=sjo6Z1oWVqU 
194 https://www.youtube.com/watch?v=48IaaOaQz-I 
195 https://eadaily.com/ru/news/2021/02/12/nashih-detey-hotyat-nasilno-germanizirovat-intervyu-rossiyanki-iz-
berlina 
196 https://eadaily.com/ru/news/2021/02/17/russkaya-semya-v-berline-obratilas-k-putinu-umolyaem-pomoch-
spasti-detey 
197 https://www.youtube.com/watch?v=lc1lyuaZz8U 
198 https://special.klops.ru/story1 


